تاثیر ویروس کرونا بر کنکور سراسری 99

سرنوشت کنکور با وجود کرونا

بهمن ماه سال گذشته بود که شیوع بیماری مسری کرونا باعث تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها و همچنین بسیاری از مدارس و دانشگاه های کشور شد که در چند دهه گذشته بی سابقه بوده است و سایه سنگین آن موجب آسیب های فیزیکی و روانی دانش آموزان و دانشجویانی که خود را برای کنکور آماده کرده بودند شد. با این وجود گمانه زنی ها و اظهار نظر های زیادی در مورد نحوه برگزاری و تاریخ برگزاری آزمون ها و بخصوص کنکور سراسری 99 مطرح می شود ، که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله میخوانید

احتمال برگزاری امتحانات به صورت مجازی؟

سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس آقای میرزاده : نظرات مختلفی برای بازگشایی مدارس مطرح شده است که باید ارتباط مستقیم با وزارت بهداشت برای حفظ سلامت دانش آموزان داشته باشند. وی افزود وزارت آموزش و پرورش باید از این به بعد آموزش غیر حضوری و مجازی را به رسمیت بشناسد. همچنین آزمون پایان سال دانش آموزان میتواند به صورت مجازی برگزار شود، اما امتحانات نهایی حضوری است البته تعداد دانش آموزان پایه دوازدهم زیاد نیست و تاریخ دقیق امتحانات نهایی باید مشخص شود تا در بحث برگزاری کنکور سراسری 99 نیز مشکلاتی پیش نیاید.

پیشنهاد نحوه برگزاری کنکور سراسری 99

اکرمی وزیر آموزش و پرورش دوران دفاع مقدس پیشنهاد داد: «برای کنکور هم می توان از الان برنامه ریزی کرد تا “نحوه اجتماع زیاد را بشکنیم”؛ مثلا به جای برگزاری امتحان کنکور در یک دانشگاه یا یک سالن بزرگ، حوزه ‌های برگزاری امتحان را بیشتر و اجتماع را هم اندک‌تر کنیم مثلا در همه مراکز آموزشی و مدارس امتحان برگزار کنیم تا سبب اجتماع گسترده در یک محل خاص نشود.»

تعویق یا تاخیر آزمون سراسری 99 یا اعلام شرایطی جدید؟

با توجه به اینکه آزمون سراسری 99 در تیر ماه برگزار می شود و ممکن است تا آن زمان کرونا به طور کامل کنترل شود و افراد بیمار معالجه شوند و سرایت و سرعت انتقال بیماری کاهش یابد، آزمون در زمان اعلام شده یا همان 12 و 13 تیر ماه در سراسر کشور برگزار می شود.

با این وجود حمایت میرزاده در بیانه ای اعلام کرد : می توان امسال کنکور را برگزار نکرد و دانش آموزان با مراجعه به دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش بگیرند. اگر به هر دلیلی شرایط برای برگزاری کنکور فراهم نشد، در خصوص کنکور قانون وجود دارد و می‌توان بر اساس سوابق تحصیلی اختیارات لازم را به همه دانشگاه‌ها داد، بسیاری از کشورها پیشرفته دنیا به همین شیوه دانشجو می‌پذیرند؛ یعنی دانشجو سوابق خود را ارائه می‌دهد و بعد پذیرش می‌گیرد.

اگر چه سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پس از چند روز از مطرح کردن این بحث، اظهارنظر خود را صرفا یک پیشنهاد از سوی کمیسیون برای کنکور ۹۹ عنوان کرد اما همچنان گمانه زنی ها  نگرانی های ناشی از حذف یا عدم حذف کنکور امسال در جامعه قوت گرفت. با وجود اینکه دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دومین نشست کارگروه ویژه آموزش کشورهای عضو یونسکو خاطرنشان کرد: کنکور ورودی دانشگاه‌ها در همه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری طبق روال سال‌های قبل انجام می‌شود و در صورت لزوم با چند هفته تأخیر برگزار خواهد شد.

آنچه که الآن اهمیت دارد سلامت فرزندان این کشور است و تا زمانی که سلامت آنان تضمین نشده کنکور یا هرگونه آزمونی که بخواهد تجمعی در آن ایجاد شود، قطعاً از سوی ستاد ملی کرونا مورد تأیید نخواهد بود.

تاثیر ویروس کرونا بر امتحانات نهایی

سه سناریو مطرح شده در خصوص برگزاری کنکور 99

بررسی احتمال تعویق کنکور سراسری 99 با توجه به تعطیلی مدارس در پی مقابله با شیوع کرونا در مجلس شورای اسلامی بحث گردید و به صورت زیر مطرح گردید :

  1. اگر مدارس در پایان فروردین امکان بازگشایی یابند آزمون سراسری نیز حداقل دو هفته بعد در تیر ماه برگزار می شود.
  2. اگر مدارس تا پایان اردیبهشت تعطیل باشند با توجه به تاریخ آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم، آزمون کنکور سراسری در نیمه اول مرداد برگزار می شود.
  3. اگر مدارس تا پایان خرداد تعطیل باشند به مدت دو هفته بعد از آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم ، آزمون حدود دهم شهریور برگزار می شود.

فاصله زمانی بین امتحانات نهایی و کنکور سراسری

منصور کبگانیان ، قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی ، 30 فروردین در حاشیه جلسه 129 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: در ابتدای جلسه گزارشی با موضوع تأثیرات کرونا در مباحث و عملکرد حوزه‌های علم و فناوری و آموزش و پژوهش ارائه شد.

وی با اشاره به حساسیت و تأکید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر رعایت سیاست‌های مصوب ستاد نقشه جامع علمی کشور، کیفیت برگزاری امتحانات و آزمون سراسری، رعایت عدالت اجتماعی و اهمیت تعلیم و تربیت، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در فضای مجازی مطالب زیادی درخصوص تصمیم‌سازی‌ها در این حوزه‌ها منتشر می‎شود، از این رو جلسه با حضور وزرای مرتبط و مسئولان ذیربط و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و در خصوص نحوه برگزاری آزمون نهایی مقطع متوسطه و آزمون سراسری بحث و تبادل نظر شد.

دبیر ستاد راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: در این جلسه وزرای علوم، بهداشت، آموزش‌وپرورش، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و رئیس دانشگاه آزاد در مورد آثار ویروس کرونا برحوزه‌های آموزش، پژوهش، علم و فناوری نظرات خود را ارائه کردند.

در نتیجه اعلام شد که کنکور سراسری 99 با ملاحظه و در نظر گرفتن همه استانداردها و پروتکل های سلامت برگزار خواهد شد و به صورت حضوری و با تاریخ منعطف خواهد بود که باید بین امتحان نهایی دوره متوسطه و کنکور دو هفته تا 20 روز فاصله باشد.

سخن نهایی :

پس با توجه به مسائل مطرح شده امکان برگزاری کنکور سراسری 99 بسیار محتمل است و با توجه به سناریو های گفته شده و روند کاهشی بیماری کرونا در کشور، دور از انتظار نیست که هر چند با تاخیر این ماراتن بزرگ کشوری با رعایت پروتکل های بهداشتی همانند سال های پیش برگزار شود و خللی در سال تحصیلی آینده ایجاد نشود و تمام نگرانی ها در این مورد رفع شود.

اخبار تکمیلی در این خصوص بروزرسانی خواهد شد…

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “تاثیر ویروس کرونا بر کنکور سراسری 99

  1. یاسمین گفت:

    احتمال لغو کنکور هست ؟

    1. حرف آخر گفت:

      سلام وقتتون بخیر به تعویق میوفته ولی حذف نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین محصولات
آخرین اخبار
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
سبد خرید