علت فراموش کردن مطالب در افراد کنکوری

علت فراموش کردن مطالب در افراد کنکوری

فراموش کردن مطالب در کنکور؟ اصلا به این فکر کرده‌اید که چرا مطالبی را که می‌خوانید بعد از مدت کوتاهی فراموش می‌کنید؟ چرا بعد از اینکه مطلب جدید را در ذهن قرار می‌دهید باعث ضعیف شدن مطالبی که در ذهن داریم می‌شود؟ این عادی است که مطالبی که در ذهن داریم و آنهایی که وارد می‌کنیم اثرات مختلفی بر هم دارند. شما زمانی که متوجه این موضوع شدید مطمئنا بسیار ناراحت شده و ذهنتان درگیر علت آن شده است. برای همین در ادامه حرف‌آخر راه‌هایی را برای شما آماده کرده است تا بتوانید با استفاده از آنها ذهن خود را تقویت کرده و از فراموش کردن مطالب جلوگیری کنید.

آنچه در این مقاله میخوانید

جلوگیری از فراموش کردن مطالب در کنکور

با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور داوطلبین زمانی که مطالعه خود را انجام می‌دهند، مدام این نگرانی را دارند که مبادا مطالبی را که خوانده‌اند در سر جلسه کنکور فراموش کنند. راه‌های زیادی برای جلوگیری از فراموش کردن مطالب در ذهن وجود دارد و از معمول‌ترین آنها که حتما شنیده‌اید؛ تمرین و مرور کردن، روش مطالعه، مکان مطالعه و … می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین علتها برای فراموش کردن مطالب این بوده که آن را بی دقت خوانده و در حافظه بلند مدت سپرده نشده است و به نوعی می‌توان گفت فریب حافظه کوتاه مدت خود را خورده‌اید. در قدم اول بهترین کار استفاده از منابع صحیح و درست برای مطالعه می‌باشد که می‌توانید با مراجعه به فروشگاه حرف‌آخر محصول مورد نیاز خود را به صور تضمینی و کاملا صددرصد دریافت کنید. حالا چرا حرف آخر؟ زیر در حرف آخر مطالب با استفاده از انیمیشن و بهترین شیوه‌ها آماده شده و توانسته گام بزرگی را در یادگیری بردارد. در تمامی محصولات حرف‌آخر از تصاویر و بهترین شیوه‌ها به کمک کارشناسان و استادان مجرب کشور استفاده شده تا بتواند با تحت تاثیر قرار دادن نیم کره راست بر روی حافظه بلند مدت شما کار کند.

با مطالعه صحيح ورعايت نکات کليدي مي‌توان از فراموشي مطالب در ذهن جلوگيري کنيد

با مطالعه صحيح ورعايت نکات کليدي مي‌توان از فراموشي مطالب در ذهن جلوگيري کنيد

موارد آموختنی بر هم تاثیرگذار هستند

در بسیاری از زمان‌ها که معمولا همه شما به آن پی بردید برقراری رابطه برای تقویت در بین دو پدیده است. یعنی اینکه شما هم مطلب قبلی که مطالعه کردید را به راحتی در ذهن جای خواهید داد و هم مطلبی که می‌خواهید بخوانید. به صورت کلی یادگیری هر دو مطلب کاملا راحت صورت خواهد گرفت. برای مثال؛ فردی که زیست شناسی را مطالعه و یادگرفته باشد مسلما در یادگیری بهداشت موفق‌تر خواهد بود. زیرا، در یکی ساخت اندام و در دیگری روش حفظ آموزش داده می‌شود.

موارد آموختنی می‌توانند بر هم تاثیر منفی داشته باشند

در برخی از مواقع اینکه مطالب قابل مطالعه بتوانند تاثیر منفی بر هم داشته باشند نیز به دو صورت امکان‌پذیر است:

  • منع موثر قبلی: در بسیاری از مواقع مطالبی که یادگرفته‌ایم مانع می‌شود تا مطالب بعدی در ذهن جای گیرد. این کیفیت را به یاد نیاوردن بر اثر “منع موثر قبلی” یا “بازداری بعدی” می‌نامند.
  • منع موثر بعدی: در برخی از مواقع برعکس، مطالبی جدید که یاد می‌گیرم مانع به یادآوردن مطالب قبلی و اشکال در آن می‌شود. این کیفیت را به یاد نیاوردن بر اثر “منع موثر بعدی” یا “بازداری گذشته” می‌نامند. مثلا؛ فردی می‌گوید من شب وقتی فیزیک را مطالعه کنم بسیار عالی آن را در ذهن خود خواهم داشت. ولی زمانی بعد آن درس‌های دیگری را مطالعه کنم درس فیزیک روز بعد کمتر در ذهنم باقی مانده است. در اینجا با “منبع موثر بعدی” روبه رو هستیم.
موارد آموختني خواهند توانست برهم تاثير منفي گذاشته و باعث فراموشي مطالب در ذهن شوند

موارد آموختني خواهند توانست برهم تاثير منفي گذاشته و باعث فراموشي مطالب در ذهن شوند

از درس‌هایی که علاقه نداریم غافل نشویم

هر درسی چه تخصصی و چه عمومی برای داشتن رتبه برتر و موفقیت در کنکور لازم و ضروری است و نباید هیچ یک از آنها را پشت گوش بیاندازیم که مثلا من به این درس علاقه ندارم و به حای آن فلان درس را مطالعه می‌کنم. بگذارید با مثالی برای شما بیان کنیم؛ این مورد برای تمامی ما پیش آمده است که با گرفتن نمره بد در درس ریاضی چون جبر، آن را از دید والدین به علت سرزنش کردن مخفی می‌کنیم. همین باعث می‌شود تا ما با گرفتن نمرات بد دچار اضطراب شویم. بنابراین ما نمرات بد را فراموش و نمرات خوب درس‌های دیگر را به یاد داریم. کارشناسان معتقدند هر تجربه‌ای که باعث ایجاد اضطراب و گناه در ما شود بدون اینکه خود از آن آگاهی داشته باشیم از ذهن خودآگاه دور می‌شود و این را سرکوب کردن می‌گویند.

نقش انگیزه در بیاد آوردن مطلب

انگیزه در زندگی روزمره بسیار موثر است. حال ما در مورد یادگرفتن و یادآوردن مطالب به آن اشاره می‌کنیم. ما در زندگی روزمره بسیار مشاهده می‌کنیم که فردی مطلبی را در کودکی و نوجوانی بسیار خوب یادگرفته است ولی حال آن را فراموش کرده است. یکی از مهمترین دلایل این است که این کودک نیاز به یادآوردن آن مطلب ندارد. این موارد را بیشتر در زمانی که فرد امتحان خود را داده است و دیگر نیازی به آن نمی‌بیند مشاهده می‌کنیم.

مرور کردن مطالب برای جلوگیری از فراموشی

گذشت زمان یکی از عوامل مهمی است که باعث می‌شود مطالبی که یادگرفته‌اید را به یادنیاورید. یعنی قدرت مطالب یادگرفته شده با گذشت زمان ضعیف می‌شود. بهترین کار این است که با برنامه‌ریزی کنکوری تخصصی به مرور هفتگی، ماهانه و حتی سالانه بپردازید. همین موارد است که باعث محکم کردن مطالب در حافظه و آسان شدن یادآوری می‌شود. مرور کردن می‌تواند بر انواع مختلف باشد:

  • از کتاب و جزوه خود (منابع اولیه) مجددا مرور کنید. حتی اگر فقط مطالب مهم و قسمت‌های که علامت زده شده مطالعه شوند.
  • می‌توانید با تست مرور داشته باشید تا هم آگاهی خود را بسنجید و هم مرور داشته باشید. ولی بهتر است این را هم بدانید که با تست نمی‌توان تمامی مطالب را تضمین کنید. چرا که ممکن است برخی از مطالب در تست وجود نداشته باشد.
  • یکی از موارد مطمئن و کامل‌ برای مرور کردن را می‌توان الگوی یادآوری یا همان خلاصه نویسی دانست. در این نوع مرور باید الگوی یادآوری فصل مورد نظر را در ذهن رسم کنید. به این صورت سعی خواهید کرد تمامی قسمت‌ها را یادآوری کنید.
يکي از بهترين راه‌ها براي جلوگيري از فراموشي مطالب مرور کردن آنها است

يکي از بهترين راه‌ها براي جلوگيري از فراموشي مطالب مرور کردن آنها است

برای یادگیری بهتر از تندخوانی استفاده کنید

مغز می‌تواند بسیار تند‌تر از بیان کلمان آن را دریافت کند. کاری که می‌توانید برای افزایش سرعت انجام دهید این بوده که عادت بلند خوانی کتاب را ترک کنید. شما باید یاد بگیرید که به جای درک لغت به لغت جمله درک گروهی از لغات را داشته باشید و به صورت کلی مفهوم جمله را متوجه شوید.

از عوامل بد کند خوانی برگشت است. یعنی اینکه مرتب نگاه خود را به خطوط قبلی بر می‌گرداند و همین باعث از بین رفتن تمرکز فرد شده و وقت زیادی را از بین می‌برد. در حین مطالعه چشم شما باید به صورت مستقیم و به موازات صفحه باشد و از پرش به سطرهای بالا و پایین جلوگیری شود. یکی دیگر از موارد تاثیر گذار که باید ترک کنید این بوده که نباید با انگشت خط مورد مطالعه را دنبال کنید. چرا که در تند خوانی تنها چشم کار می‌کند. شما حتی نباید سر خود را تکان دهید و فقط باید چشم کار کند.

نکته: تند خوانى، همیشه مناسب نیست. مخصوصا در دروسی که نیاز به تامل و تفکر دارد مانند درس زیست.

حرف‌آخر و راهنمایی برای مطالعه صحیح

شما نباید سوالاتی را در ذهن خود ایجاد کنید که منجر به آشفتگی شود. مثلا حجم کتاب‌ها زیاد است؟ کدام یک را اول مطالعه کنم؟ در چه زمان و ماه‌هایی مطالعه داشته باشیم؟ و بسیاری از این گونه سوالات که در ذهن شما هر دقیقه ایجاد خواهد شد.

می‌توانید برای هر گونه راهنمای و سوالی با مشاورین کنکوری ما در حرف آخر با شماره 09128626297 در ارتباط باشید. تا شما را به بهترین‌ها راهنمایی کنند.

امتباز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین محصولات
آخرین اخبار
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
سبد خرید