روش‌های صحیح مطالعه برای کنکور

روش‌های صحیح مطالعه برای کنکور

برای امتحان معمولی شما زمان لازم را دارید و به نوعی ججم درس نیز کم است و به راحتی خواهید توانست نمره قبولی متناسب را برای خود داشته باشید. اما، کنکور با امتحان معمولی بسیار متفاوت است. در واقع، این آزمون بسیار مهم است و شما نباید هیچ ریسکی را در مقابل با آن قبول کنید. این واقعا مهم است که شما برای مطالعه حجم زیادی از درس‌ها برای آزمونی که چند ساعت طول می‌کشد بدانید که چه روش‌های می‌تواند شما را به بهترین بازده برساند. کنکور تمرکز و انرژی بالایی را می‌طلبد و همین باعث داشتن استرس در بسیاری از افراد می‌شود.

شمایی که برای کنکور 99 آماده می‌شوید اصلا نگران نباشد و این را بدانید که با روش‌های صحیح مطالعه خواهید توانست نصف راه را بپیمایید. با داشتن تمرکز کافی می‌توانید موفقیتی که در انتظارش هستید را برای خود مهیا کنید.

آنچه در این مقاله میخوانید

چگونه مطالعه صحیح در کنکور داشته باشیم؟

روش‌های صحیح مطالعه در کنکور بسیار موثر است تا شما بتوانید مطالب را به صورت عمیق و مفهومی مطالعه کنید. زیرا بسیاری از افراد هستند که با مطالعه بسیار مشکل دارند و به نوعی می‌توان گفت برای آنها سخت است. این افراد برای متوجه شدن مطلبی باید آن را بارها مطالعه کرده تا متوجه شوند. یا اینکه برخی از افراد که حتما دیده‌اید با مطالعه بسیار بالا و زیاد باز هم در کنکور تراز پایین دارند. برای مثال؛ می‌توان گفت فردی که توانسته باشد در کنکور تراز 4000 را داشته باشید اگر به صورت اصولی مطالعه کند شاید بتوانید تراز خود را حتی به 7000 برساند. به همین دلیل می‌خواهیم در این مطالب از موسسه حرف آخر به شما روش‌های صحیح مطالعه برای کنکور را بیان کنیم تا استفاده کنید.

مطالعه صحیح
مطالعه صحیح

1. تمرکز خود را دقیق و افزایش دهید

تمرکز بسیار مهم است و اصلی اساسی در انجام هر کاری می‌باشد که شما باید در حین مطالعه از آن بهره مند باشید. چون در غیر این صورت ممکن است تمامی زمان و زحمات شما بر باد رفته و چیزی در ذهنتان ذخیره و جذب نشود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که تمرکز لازم را ندارید لازم است به برخی از نکات توجه کنید تا با افزایش تمرکز و کنترل ذهن بتوانید از کیفیت بالایی برخوردار شوید. از مواردی که باید برای افزایش تمرکز استفاده کنید می‌توان به مدیریت خود، محیط و محتوای درسی اشاره کرد.

اگر شما نتوانید از روش‌های صحیح برای مطالعه در کنکور بهره‌مند شوید کنکور در ذهنتان به چیزی وحشتناک و ترسناک تبدیل می‌شود و همین در شما استرسی را ایجاد می‌کند که خود از کنترل ذهن و تمرکز دور می‌کند. شما نباید با هیچ حواس پرتی توجه کنید و این تنها با برنامه‌ریزی برای کنکور و استفاده از روش‌های صحیح مطالعه امکان‌پذیر است.

موارد زیادی در افزایش تمرکز موثر هستند که شامل فاکتورهای درونی و بیرونی می باشند.

  • فاکتورهای درونی (کنترل افکار، تلقین مثبت نسبت به خود و مدیریت زمان و …)
  • فاکتورهای بیرونی (نور، دما و آرامش فضا و …)

2. روش مطالعه PQ4R

اول بهتر است بدانید که روش مطالعه پس ختام یا همان PQ4R چیست؟ در این روش دروس‌های خود را به صورت اجمالی و مقدماتی مطالعه خواهید کرد. که می‌توان به مطالعه عنوان فصل‌ها، مطالعه سطحی فصل‌ها، توجه به تصاویر، تمامی بخش‌های اصلی و فرعی اشاره کرد. یعنی شما باید از درس خود یک دید کلی داشته و به ارتباط دادن بخش‌های مختلف کتاب با یکدیگر بپردازید. با این روش که مراحل را در زیر بیان می‌کنیم خواهید توانست بازدهی بالایی را داشته باشید. بهترین رتبه‌ها را در کنکور 99 اذان خود کنید.

  • پیش خوانی: در این مرحله شما باید تمامی موارد را چون سرفصل، تصاویر، عنوان، خلاصه انتها و پاراگراف‌های ابتدایی و انتهایی فصل را مطالعه کنید. یعنی شما در این مرحله می‌توانید در عرض چند دقیقه دید کلی از مطالعه خود داشته باشید. برای بهتر شدن می‌توانید قبل از شروع به پیش خوانی از مبحث یک ساختار در ذهن ایجاد کنید.
  • سوال کردن: حالا که فصل خود را پیش خوانی کردید بهتر است در این مرحله از خود سوال کنید این فصلی که خواندم از من چه می‌خواهد؟ در این فصل من چه مواردی را باید یاد بگیرم؟ این سوال پرسیدن‌ها باعث می‌شود تمرکز خود را افزایش دهید و در یادگیری فعالتر باشید.
  • خواندن: این مرحله با پیش خوانی فرق دارد و باید درس مورد نظر را با دقت مطالعه کنید. در این مرحله شما باید به هدف‌های کلی و جزئی مسلط شوید. شما که در مرحله قبلی از خود سوال پرسیدید بهتر است در این مرحله جواب‌های دقیق را برای آن پیدا کنید. در این مرحله می‌توانید هر کجا که فهمیدید مفهوم سخت و دشوار است سرعت خود را کم و زیاد کنید. باید تمامی موارد را چون خلاصه نویسی، مطالب برجسته و نکته و …. را مطالعه کنید.
  • تفکر: در این مرحله تمامی مراحل قیلی را که انجام دادید و مطالعه کردید را باید با دقت تفکر کنید. یعنی به نوعی به هر چیزی که یاد گرفتید مفهوم بهتری بدهید. این مورد و مفهوم دادن باعث می‌شود که ماندگاری آنها در حافظه بهتر شود.
  • از حفظ گفتن: خب شمایی که مطالب را مطالعه و مفهوم آنها را فهمید یعنی باید آنها را الان دیگه حفظ باشید و هر نکته کلیدی را بلد باشید. پس آنها را بازیابی کنید. این باعث می‌شود شما بدانید در کدام بخش ضعیف و نیاز به مطالعه دوباره دارید.
  • مرور کردن: این مور از آخرین قسمت‌های پس ختام (PQ4R) است. در این قسمت باید هر نکته اصلی و کلیدی را دوباره مرور کنید. ممکن است شما بخواهید دوباره کل فصل را مرور کنید، این مشکلی ندارد و بهتر نیز است. شما حتی برای درک بهتر می‌توانید در پایان فصل سوالات را بدون مراجعه کتاب برای حل ضعف‌های خود را شناسایی کنید.
روش مطالعه PQ4R
روش مطالعه PQ4R

چرا برای مطالعه تمرکز ندارید

شمایی که به دنبال تمرکز و افزایش آن برای مطالعه هستید باید بدانید چرا از تمرکز کافی برخوردار نیستید. یکی از دلایل آن می‌تواند کمبود خواب باشد. و یا اینکه می‌توان فکرهای منفی چون سخت بودن کنکور، نداشتن انگیزه برای شرکت در آزمون، سختی سوالات و … را از عوامل آن دانست. از دیگر موارد برای نداشتن تمرکز چک کردن گوشی‌های خود به صورت مداوم، گوش دادن به حرف های دیگران، فکر کردن به کارها و حرف های گفته شده می‌تواند از عوامل نداشتن تمرکز به حساب آید.

مشکل حواس پرتی

حواس پرتی از دیگر مواردی است که برای داشتن کنکور سالم باید رعایت کنید. اگر شما نتوانید با این مورد مقابله کنید می‌تواند باعث کاهش یادگیری، نتایج بد، حس ناتوانی و منفی در برابر با توانایی‌های خود، کاهش اعتماد به نفس، نداشتن انگیزه و ……. شود.

مشکل حواس پرتی در کنکور
مشکل حواس پرتی در کنکور

شرایط مطالعه مفید

شاید شما با موارد بیان شده در بالا باز هم نتوانید نتیجه دلخواه را از مطالعه خود داشته باشید. همین باعث می‌شود که شما از خودتان ناامید شوید. اما اینگونه نیست و بهتر است مثبت اندیش باشید. باید بدانید علاوه بر موارد بیان شده ممکن است موارد دیگری برای شما مهیا نباشد که در ادامه بر مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

  • ساعات متناسب برای مطالعه آزمون کنکور : این مورد می‌تواند بنا بر هر دانش آموزی در یادگیری او موثر و متفاوت باشد. برای مثال ممکن است فردی در صبح بهتر بتواند موارد را در ذهن بسپارد و برخی ممکن است در بعد از ظهر این گونه باشد.
  • مکان متناسب برای مطالعه در کنکور: یکی از بهترین مکان‌ها برای مطالعه مکانی است که ساده و بدون اشیا جذاب‌تر از موضوع مطالعه باشد. برای مثال؛ بهتر است مکانی باشد که دور از جاهای باشد که فعالیت‌هایی مانند خوابیدن یا چک کردن گوشی و … در آنجا انجام می‌شود.
  • بهترین مدت مطالعه برای کنکور: این را بدانید که هر چه بیشتر بخوانید مبنی بر بهتر بودن و دریافت رتبه بیشتر نمی‌باشد. شما باید در هر 45 الی 90 دقیقه به مغز خود استراحت 10 تا 15 دقیقه ای نیاز دارید. با استراحت می‌توانید مطالب را در حافظه خود دسته بندی کنید و بهترین راندمان را داشته باشید.
  • کنترل افکار در مطالعه مفید: این مورد یعنی شما باید در حین مطالعه کاغذ و خودکاری را در کنارتون داشته باشید و هر تفکر مزاحمی که به ذهنان خطور پیدا کرد را یادداشت کنید تا در زمان مناسب پیگیری کنید، به این صورت به مطالعه خود ادامه دهید.
  • مسائل فیزیولوژیکی در مطالعه مفید: مسائل فیزیولوژیکی یکی از مهمترین موارد است که باید به آن توجه کنید. باید برنامه‌ریزی متناسبی را برای خواب و تغذیه داشته باشید. از مهمترین موارد که نباید از یاد ببرید چرت و استراحت بعد از ظهر می‌باشد و اگر امکانش را دارید حتما از ورزش کردن غافل نشوید.
شرایط مطالعه مفید
شرایط مطالعه مفید

موسسه حرف آخر

از دیگر مواردی که باید بدانید این است که کتاب و جزوات خود را از بهتری و مطمئن‌ترین منابع کنکور 99 تهیه کنید تا بتوانید با بهترین موارد و ویژگی‌ها اطلاعات را در دست داشته باشید. برای اینکار می‌توانید از حرف آخر بهره مند شوید و در صوت داشتن هر گونه سوالی از مشاورین کنکور ما به صورت 24 ساعته کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “روش‌های صحیح مطالعه برای کنکور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین محصولات
آخرین اخبار
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
سبد خرید