چگونه فیزیک را مطالعه کنیم؟

چگونه فيزيک را مطالعه کنيم؟

درس فیزیک یکی از دروس سخت برای دانش‌آموزان رشته تجربی و ریاضی می‌باشد. به نوعی اکثر داوطلبین کنکور تکلیف خود را با این درس نمی‌دانند. چرا، که مثلا با دیدن فصل‌هایی چون مغناطیس عاشقش شده و با پریدن به دینامیک واقعا فرد را دچار ترس می‌کند. اما، بهتر است بدانید اگر شما کمی سعی و تلاش را به خرج دهید نظرتان کاملا تغییر کرده و درس فیزیک را دوست داشته و به یکی از شیرین‌ترین‌ها برای مطالعه کنکور تبدیل خواهد شد.

شما باید خودتان بدانید از فیزیک چه می‌خواهید و به نوعی تکلیف خود را روشن کنید. این چنین است که فیزیک به شما کمک می‌کند. شاید ابتدا سخت باشد و نتوانید با آن کنار بیایید، ولی مطمئنا در زمان کمی عاشق این درس شیرین می‌شوید. پس در ادامه همراه این مطالب از حرف‌آخر باشید تا بدانید چگونه فیزیک را مطالعه کرده و فیزیک را در کنکور با درصد بالایی بزنید.

آنچه در این مقاله میخوانید

شیوه صحیح مطالعه فیزیک برای کنکور

نه تنها شما، بلکه اکثر دانش‌آموزان این چنین سوال‌هایی را دارند که مطالعه درس فیزیک به چه شکل است؟ به چه صورتی می‌توان از فیزیک بهترین نتیجه را دریافت کرد؟ و بسیاری از این قبیل سوالات که تمامی آنها به صورت کلی برای مطالعه فیزیک به چند قسمت تقسیم می‌شود.

  1. ابتدا درس فیزیک را پیش‌خوانی کرده و سر کلاس به خوبی گوش فرا دهید.
  2. بعد از تدریس به حل تست‌ها و سوالات مختلف بپردازید.
  3. به تحلیل تست‌ها پرداخته و با خلاصه و یادداشت برداری آنها را جمع‌بندی کنید.

هر داوطلب کنکوری که در آزمون شرکت می‌کند دوست دارد قلق مطالعه صحیح فیزیک را بداند تا از آن برای بهترین نتیجه استفاده کند. همانطور که اطلاع دارید، فیزیک برای رشته ریاضی با 45 سوال و برای رشته تجربی دارای 30 سوال است. پس نباید این درس را فقط بخاطر اینکه کمی سخت است رها کرده و نتیجه کنکور خود و زحمات را خراب کنید. باید به سراغ تست زیاد و تحلیل و بررسی بپردازید. در یک جمله شما باید برای درس فیزیک همیشه قلم و کاغذتان به همراه و آماده باشد. تا مسائل را حل کرده و به یادگیری فرمول‌ها بپردازید. اما، بدانید که در درس فیزیک فصل‌هایی نیز وجود دارد که بدون فرمول و مفهومی و حفظی می‌باشد.

پس باید این موارد را نیز در نظر داشته باشید و از کنارش نگذرید. البته، جا داره در اینجا از استاد پیمان کامیار استاد پکیچ‌های فیزیک حرف‌آخر تشکر کنیم که تمامی فرمول‌ها را به راحتی تنها با نقشه راه و الگوی کاربردی راحت و تبدیل کرده است، تا دانش‌آموز بتواند تمامی آنها را بدون سختی در یاد خود نگه دارد.

شيوه صحيح مطالعه فيزيک براي کنکور

شيوه صحيح مطالعه فيزيک براي کنکور

اولین مرحله؛ پیش‌خوانی برای فیزیک

همانطور که در بالا نیز اشاره شد پیشخوانی را در فیزیک نباید فراموش شود. چرا که، اولین مرحله از یادگیری است. یعنی شما باید قبل از اینکه استاد درسی را بخواهد تدریس کند از قبل مطالعه کرده باشید. این مورد را نه تنها برای فیزیک بلکه برای درس‌های دیگر همچون ریاضی نیز باید در نظر داشته باشید. این مرحله به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید درک بهتری را از نکات و فرمول‌ها داشته باشید. پس این مورد را هیچ وقت پشت گوش نیاندازید. نیازی نیست که برای پیش‌خوانی به صورت عمیق مطالعه داشته باشید. تنها به صورت روزنامه‌وار این کار را انجام دهید کفایت می‌کند. این مورد نیازی به زمان خاصی ندارد و شما خواهید توانست تقریبا 15 دقیقه قبل از تدریس استاد آن را انجام دهید. اما، متاسفانه بیش از 95 درصد دانش‌آموزان این عمل را انجام نمی‌دهند.

دومین مرحله؛ تست زدن بعد از تدریس استاد

حتما در نظر داشته باشید که بعد از پیش خوانی و تدریس درس جدید توسط استاد باید به سراغ تست‌های درس جدید و مبحث تازه بپردازید. برای اینکار شما بهتر است از تست‌های مناسب استفاده کنید. بهترین آن تست‌هایی شامل تست تالیفی و هم تست کنکور سراسری است، که خواهید توانست آن را از موسسه انتشارات کنکوری حرف‌آخر دریافت کنید. زیرا اگر شما به سراغ چندین کتاب برای اینکار بروید نه تنها نتیجه نخواهید گرفت بلکه سردرگم نیز خواهید شد.

سومین مرحله؛ خلاصه و یادداشت برداری

گفتیم بعد از پیش‌خوانی و تدریس توسط استاد به سراغ حل تست بروید. بعد از انجام این موارد بهترین کار خلاصه نویسی و یادداشت برداری است. این مورد به شما کمک خواهد کرد تا تسلط بهتری را در مبحث جدید داشته باشید. با این کار شما هر مورد جدیدی را را جمع‌بندی خواهید کرد و این در دروان کنکور کمک بسزایی را به شما خواهد کرد. از دیگر مواردی که باید در اینجا بیان شود و در مطالعه فیزیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت خلاصه نویسی به سبک نمودار درختی می‌باشد. بسیاری از کتاب‌های کمک آموزشی خود دارای خلاصه نویسی و یادداشت برداری و نمودار درختی هستند. ولی، بیاد داشته باشید که شما خود باید این کار را انجام دهید چون این مورد تاثیر بالایی را در یادگیری خواهد داشت.

سرعت عمل داشتن در تست زدن

این را فراموش نکنید که هر چه، مقدار تست زدن‌های شما بیشتر باشد ضریب خطا و اشتباهتان پایین می‌آید و سرعت خود را در زدن تست بالا خواهید برد. پس، تا می‌توانید تست بزنید و آنها را تشریح و تحلیل کنید. این که چگونه تست را انجام دهید در مطالعه فیزیک و یادگیری آن بسیار تاثیرگذار است. وقتی که تست می‌زنید همانگونه که به جلو می‌روید کم کم شرایط آزمون کنکور را برای خود آماده کنید تا با آن آشنا شوید. این را هم در نظر داشته باشید که برای دروس تخصصی اگر شما زمان کافی برای زدن تست در هر روز را ندارید باید طوری برنامه‌ریزی کنکوری داشته باشید که حداقل یک روز در میان تست را داشته باشید تا این مطالب برای شما یادآوری و مرور شود. همین باعث ایجاد پیشرفت شما خواهد شد.

چگونگی برخورد با سوالات فیزیک

شما باید به اندازه تست داشته باشید تا چنان ماهر شوید که با دیدن سوال درجه سختی آن را متوجه شوید. به این صورت می‌دانید برای شما قابل حل است یا نه فقط به صورت الکی زمان خود را هدر می‌دهید. در هنگام تست توجه داشته باشید همیشه سوال‌هایی را که بلد هستید اول جواب دهید و زمانی وقت اضافه داشتید به سراغ سوال‌هایی که سخت و حل نشده است بروید. این نکته را هم فراموش نکنید که برای حل تست همیشه سوال را کامل بخوانید و به صورت نیمه کاره به سراغ حل نروید. بعد از اینکار که کامل روی سوال را خواندید حتما در صورت نیاز شکل بکشید، فرمول را بنویسید و به واحد پرسش توجه کنید تا اگر نیاز است پاسخ را نیز تبدیل واحد کنید.

در برخورد با سوالات فيزيک کنکورابتدا آنهايي را که بلد هستيد جواب دهيد تا زمان از دست نرود و در آخر به سراغ مابقي برويد

در برخورد با سوالات فيزيک کنکورابتدا آنهايي را که بلد هستيد جواب دهيد تا زمان از دست نرود و در آخر به سراغ مابقي برويد

مواردی برای مطالعه فیزیک

  • هیچ وقت از تست زدن غافل نشوید و بدانید که هر چقدر تست زیاد باشد به شما کمک زیادی خواهد کرد.
  • به خواندن پاسخنامه تشریحی تست‌ها بپردازید.
  • اگر تست‌ها تکراری بود باز هم انجام دهید چون بسیار مفید است.
  • حتما به سراغ تست‌های تا 10 سال کنکور سراسری نیز بروید.
  • همیشه هر مبحثی را مطالعه کنید.
  • مطالب فیزیک پیوسته هستند و نباید این را فراموش کنید.
  • مطالب پیش نیاز را اول مطالعه کنید.

تست زدن‌های حرفه‌ای با حرف‌آخر

حرف آخر منبع پیکچ‌های آموزشی تمامی دروس تخصصی و عمومی برای کنکور به بهترین شکل ممکن است. شما خواهید توانست به دانلود جزوات، سوالات کنکوری و … بپردازید و در صورت نیاز به برنامه‌ریز و مشاوره کنکوری با شماره 09128626297 به صورت 24 ساعته تماس حاصل فرمایید.

برای اینکه بتوان فیزیک را با فرمول‌های سخت و پیچیده به صورت شیرین در کنکور با درصد بالا بزنید لازم است نکاتی را بسیار ساده رعایت کنید.

امتباز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین محصولات
آخرین اخبار
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
سبد خرید