جمع بندی دروس اختصاصی ریاضی و تجربی

جمع بندي دروس اختصاصي رياضي و تجربي در کنکور

هر داوطلب کنکوری خرداد ماه را یکی از با اهمیت و ویژه‌ترین فرصت‌ها می‌داند. خردادماه برای داوطلبین کنکور سراسری به دوران جمع‌بندی مشهور است و افراد در این ماه هر چه را که در طول سال برای آزمون مطالعه کرده‌اند جمع بندی کرده و خود را برای کنکور آماده می‌سازند. این دوران یکی از مهمترین و اساسی‌ترین موارد برای قبولی در کنکور است. چرا که داوطلبین باید به خوبی آن را مدیریت کنند. علاوه بر این دانش‌آموزانی که سال آخر هستند باید امتحانات درسی خود را نیز در این زمان بدهند و خود را برای آن نیز آماده کنند. در این مدت نباید کوچکترین زمانی و انرژی را بیخودی هدر داد. بنابراین تقریبا همه افراد اهمیت این دوران و برنامه ریزی کنکوری در این ماه را به خوبی می‌دانند. چرا که در این دوران اگر بتوانید استفاده صحیح داشته باشید باعث رشد شما خواهد شد.

آنچه در این مقاله میخوانید

با جمع بندی درست کنکور را راحت کنیم

نکته‌ای که قابل ذکر است این بوده که بیشتر دانش‌آموزان در این ایام بر این تصور هستند، مطالبی را که تا به حال مطالعه کرده‌اند به یاد ندارند. همین باعث خواهد شد تا آنها در این زمان برنامه‌ریزی خوبی نداشته باشند و بر این تفکر باشند که برای بادگیری بهتر باید تمامی مطالب را در این دوران جمع‌بندی و مرور کنند. ولی اصلا نگران نباشید! چرا که به محض حاضر شدن در سر جلسه آزمون کنکور و دیدن سوالات متوجه می‌شوید تمامی سوالات را به خاطر دارید. باید توجه داشته باشید که در حین جمع بندی زمان بسیار محدود است و مطالب را باید سازماندهی کنید. جمع بندی یعنی درس‌ها و مطالبی را که خوانده‌اید جمع‌بندی کرده و آنهایی را که نخوانده‌اید برنامه‌ریزی نکنید.

در این زمان بسیاری از افراد بر این تصور هستند که باید تمامی کتاب‌ها را بخوانند و به این صورت جلو بروند. اما این روشی اشتباه است. چرا که، زمانی کتاب اول را بر داشته و می‌خوانید نگران دومی هستید و وقتی نیمی از کتاب‌ها را می‌خوانید نگران بعدی‌های هستید که باقی مانده است. همین موارد باعث حواس پرتی و نگرانی و در نتیجه فراموشی آنهایی که خوانده‌اید می‌شود.

در اینجا بهتر است بدانید که درست است خرداد ماه برای جمع‌بندی در نظر گرفته شده است. ولی، داوطلبین کنکوری که به صورت جدی می‌باشند و می‌خواهند به بهترین شکل ممکن در سر جلسه آزمون حاضر شوند، تقریبا بعد از تعطیلات نورز به فکر جمع بندی دروس اختصاصی و عمومی هستند. به صورتی که آنها باید چنان برنامه‌ریزی دقیقی را برای خود داشته باشند که تا تعطیلات نوروز توانسته باشند هر درس و کتاب را حداقل یکبار مطالعه کرده باشند. در ادامه همراه این مطالب از حرف‌آخر باشید تا بتوانید برای جمع بندی کنکوری خود تصمیمات بهتری را بگیرید و پشیمانی را در پی نداشته باشید.

هر چه بتوانيد جمع‌بندي درس‌هاي خود را مرتب و بهتر انجام دهيد کنکورراحت‌تر خواهد شد

هر چه بتوانيد جمع‌بندي درس‌هاي خود را مرتب و بهتر انجام دهيد کنکورراحت‌تر خواهد شد

ابتدا به جمع‌بندی دروس اختصاصی بپردازید

در دوران جمع‌بندی که برای کنکور دارید دروس اختصاصی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود زودتر از درس‌های عمومی آنها را شروع کنید. در این دوران باید هر مطلبی را که قبلا خوانده‌اید را مرور و بازیابی کنید. در نظر داشته باشید که در دوران جمع‌بندی نباید انتظاری برای یادگیری مطالب جدید داشته باشید و تمامی تلاش شما برای این است که آموخته‌های خود را تکرار کنید. علاوه بر این باید به سطح معلومات اضافه کرده و تسلط بهتری را بر مباحث داشته باشید. برای اینکه بتوانید مرور و جمع‌بندی‌های خود را به بهترین شکل داشته باشید، بهتر است از سه روش پیشنهادی حرف‌آخر در ادامه استفاده کنید.

1. مرور خلاصه و یادداشت برداری دروس

اگر مطالب ما را دنبال کرده باشید گفتیم که نکته و یادداشت برداری (خلاصه نویسی) در حین مطالعه یکی از مهمترین مواردی است که به شما در یادگرفتن کمک می‌کند. برای اینکه بتوانید به مرور و جمع‌بندی درس‌های اختصاص یادگرفتنی چون ریاضی و فیزیک بپردازید باید ابتدا و قبل از هر چیزی خلاصه نکات و یادداشت برداری که دارید بپردازید. شاید شما دارای درسنامه و جزوات مرور و جمع بندی باشید. که چه بهتر از آنها استفاده کنید. اما، اگر نداشتید در صورت تمایل می‌توانید آن را از موسسه انتشارت کنکوری حرف‌آخر دریافت کنید.

در دومین مرحله و قسمت باید به سراغ انواع تست‌های استاندارد رفته و آنها را بزنید. این را حتما انجام دهید. چون بیشترین تاثیر و کار در جمع‌بندی را تست انجام می‌دهد. برای اینکار می‌توانید از تست‌های آزمون های جمع بندی در آخر هر فصل کتاب درسی بهره ببرید. در نظر داشته باشید که این کارها را برای هر فصلی انجام و بعد به سراغ فصل بعدی بروید.

2. برای درس‌هایی چون شیمی از تست استفاده کنید

در اولین روش به شما در مورد جمع‌بندی دروس اختصاصی یادگرفتنی چون ریاضی گفتیم و حال در این روش به شما درس‌های اختصاصی حفظی چون شیمی را می‌گوییم. ولی، اطلاع دارید که به نوعی جنبه حفظی درس تخصصی شیمی برای ریاضی و تجربی به نوعی بالا است. برای این مورد نکته‌ای که باید بدانید این بوده که برای مرور بهتر است با دقت متن کتاب و مسائل را داشته باشید. برای اینکار از کمک تست نیز استفاده کنید و در حین تحلیل تست آنها را با دقت بزنید.

در جمع بندي فراموش نکنيد تا براي درس‌هاي مختلف چون شيمي از تست استفاده کنيد

در جمع بندي فراموش نکنيد تا براي درس‌هاي مختلف چون شيمي از تست استفاده کنيد

3. برای درس‌هایی چون زیست از ورق زدن سریع استفاده کنید

حالا در سومین روش برای جمع بندی دروس تخصصی زیست برای رشته تجربی می‌رویم که با جمع‌بندی درس‌هایی چون ریاضی و یا شیمی فرق دارد. البته در اینجا یک نکته مشترک برای زیست وجود دارد و آن هم مسائل ژنتیک است و این تا حدی شبیه جمع‌بندی درس‌های ریاضی و فیزیک و شیمی است. علت این تفاوت در این مورد است که، زیست دارای متن‌های کتاب درسی و حفظی با اهمیت بیشتری است که با تست زدن نمی‌توان به اندازه کافی تسلط داشت.

برای اینکه در زیست‌شناسی روش عالی برای جمع‌بندی با توجه به توصیه کارشناسان داشته باشید، تاکید می‌شود از روش ورق زدن سریع صفحه‌های کتاب به صورت فصل به فصل استفاده کنید. این یعنی هر فصل را به صورت دقیق جمع‌بندی کنید و تا تمام نشده است به سراغ فصل دیگری نروید. در حین مشاهده هر قسمتی را که مسلط‌تر هستید سریع رد کنید و در هر جایی نیاز داشتید با دقت و تامل مطالعه کنید.

نکاتی برای جمع‌بندی و مرور دروس

نکته‌ای که باید رعایت کنید این بوده تا اگر دیدید وقت اضافه زیادی دارید مطالب را با دقت بیشتر مطالعه کنید حتی اگر لازم بود برخی از قسمت‌ها را دو بار بخوانید. همچنین در نظر داشته باشید که دروس عمومی نیز دارای اهمیت بالایی است و نباید آن را پشت گوش بیاندازید. با دروس عمومی است که می‌توانید به برترین دانشگاه‌ها و رشته مورد نظر قبول شوید و در نظر داشته باشید چه برای جمع بندی دروس اختصاصی و چه عمومی تست زدن را فراموش نکنید.

در حين جمع بندي زمان را مورد نظر داشته باشيد و اگر اضافه آمد حتي برخي از موارد را دو بار مطالعه کنيد

در حين جمع بندي زمان را مورد نظر داشته باشيد و اگر اضافه آمد حتي برخي از موارد را دو بار مطالعه کنيد

مرور و جمع‌بندی دروس با حرف‌آخر

حرف‌آخر برای شما انواع پکیچ‌های آموزشی، جزوات، سوالات احتمالی کنکور، جمع بندی و… را آماده کرده است تا بتوانید به بهترین شکل ممکن با صرفه جویی در زمان شما را در راه کنکور یاری کند. شما عزیزان خواهید توانست در صورت نیاز با هر مشکل و سوالی با مشاورین کنکوری ما از طریق شماره 09128626297 در ارتباط باشید.

امتباز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین محصولات
آخرین اخبار
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
سبد خرید