برنامه‌ریزی درسی موفق در مطالعه کنکوری

برنامه‌ريزي درسي موفق براي کنکور

یکی از مهمترین مواردی که شما را در کنکور و رسیدن به رشته و رتبه مورد نظر کمک می‌کند برنامه‌ریزی کنکوری اصولی و دقیق است. با برنامه‌ریزی است که شما خواهید توانست از توانایی و زمان خود به بهترین شکل ممکن بدون هدر دادن کوچکترین مورد استفاده کنید. اگر شما بدون برنامه‌ریزی باشید نخواهید توانست درک مطالب را به خوبی داشته باشید. بهتر است بدانید، برنامه‌ریزی نه تنها در زمان کنکور و تحصیل بلکه در هر مرحله‌ای از زندگی نیاز اصلی برای رسیدن به هدف و موفقیت است. در زمان‌هایی که می‌دانید حجم کارها و مطالعه بسیار زیاد است برنامه‌ریزی دارای اهمیت بالایی است.

آنچه در این مقاله میخوانید

کنکوری موفق با برنامه‌ریزی درست

در حین داشتن برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور 99 شما باید در ابتدا به صورت تقریبی بدانید و محاسبه کنید که در طول هفته چند واحد مطالعه تا 75 دقیقه خواهید داشت. در دومین مورد؛ باید تفریح 3 واحد و جبرانی 10 درصد را از تعداد کل واحد‌ها کسر کنید. تفریح‌ها هستند که می‌توانند در هفته پخش شوند و یا نه در یک جا باشند. ولی واحدهای جبرانی مشخص شده باید در برنامه‌ریزی شما پخش شوند. بعد از این موارد خواهید توانست به تعیین کردن میزان مطالعه هر درس در هفته بپردازید. قسمتی از زمان را حدود 6 ساعت به نقاط ضعف بدهید و هر چه را باقی ماند بر اساس ضرایب بین دروس تقسیم کنید و مقداری از زمان کسر شده را به زمان درس‌های ضعیف اضافه کنید. این باعث می‌شود تا زمان هر درس برای مطالعه را مشخص کنید.
بعد از انجام این مراحل که چهارمین گزینه است، باید اسم هر درسی که هر روز مشغول به تحصیل آن هستید را یادداشت کنید(افراد مشغول به تحصیل). مثلا اسم درسی مدرسه هر روز در برنامه‌ریزی خود در همان روز بنویسید. حالا که برنامه‌ریزی روزانه آماده شده است باید با توجه به آن و شرایط زمانی برنامه‌‌ای برای هفتگی خود تنظیم کنید. در ادامه 10 روش برنامه‌ریزی توسط حرف‌آخر برای شما عزیزان به عنوان مشاوره تحصیلی آماده شده است که خواهید توانست در برنامه‌ریزی‌های خود استفاده کنید.

کنکوری موفق با استفاده از برنامه ريزي درست و دقيق امکان‌پذير است

کنکوری موفق با استفاده از برنامه ريزي درست و دقيق امکان‌پذير است

1. کنترل ساعت مطالعه

این سوال برای بسیاری از داوطلبین کنکور در ابتدای سال پیش می‌آید که در طول روز تا چه میزان مطالعه داشته باشیم؟ یکی از گام‌های اساس در موفقیت کنکور همین مورد است. باید توجه داشته باشید که برای داشتن بیشترین مقدار در روز تعطیل برای خواب 8 ساعت، و برای استراحت، ناهار،شام و … 4 الی 6 ساعت را اختصاص دهید. پس 10 الی 12 ساعت را می‌توانید به مطالعه دروس اختصاص دهید. اما، در روزهایی که دانش‌آموز به مدرسه مراجعه می‌کند 8 ساعت مدرسه و 8 ساعت به خواب اختصاص داده خواهد شد و برای ناهار، شام و … 2 ساعت و 6 ساعت به مطالعه اختصاص داده می‌شود.

2. واحد مطالعاتی

افرادی زیادی که ممکن است خود شما هم این چنین باشید عادت دارند ساعت زیادی را به مطالعه بپردازند. در این حال برخی دیگر قادر نیستند چند دقیقه را به صورت متوالی و بدون استراحت مطالعه کنند. براساس گفته‌های کارشناسان بهترین زمان مطالعه 75 تا 90 دقیقه است تا در بین آن حدود 15 الی 30 دقیقه استراحت داشت.

3. توجه کردن به واحد جبرانی

برنامه‌ریزی واحد جبرانی را باید در نظر داشته باشید. مثلا؛ در زمان‌هایی ممکن است کاری برایمان پیش بیاید. باید در حین برنامه‌ریزی زمانی را برای جبران کردن عقب افتادگی از برنامه داشته باشیم. پس، باید جهت این موضوع 10 درصد از واحد مطالعاتی را به واحد جبرانی اختصاص دهیم. اگر دیدید بدون مشکل با برنامه پیش رفتید واحد جبرانی را برای دروسی که در آن ضعف دارید استفاده کنید.

در زمان مطالعه بايد به واحد جبراني توجه داشته باشيد تا در صورت بروز مشکلات بتوانيد زمان از دست رفته را جبران کنيد

در زمان مطالعه بايد به واحد جبراني توجه داشته باشيد تا در صورت بروز مشکلات بتوانيد زمان از دست رفته را جبران کنيد

4. مطالعه مفید با خواب کافی

هر فردی از 15 تا 25 سال نیاز ضروری به خواب حدود 6 الی 8 ساعت را در شبانه روز دارد. این به معنی تاثیرات جبران ناپذیر در صورت نداشتن خواب کمتر از 6 ساعت است. اگر شما از بهترین روش‌های صحیح مطالعه نیز استفاده کنید. ولی کم خواب باشید هم تمرکز کمی را خواهید داشت و هم بی دقت و سرعت مطالعه کمی خواهید داشت.

5. تاثیر تنوع مطالعاتی در مفید بودن آن

تا به حال به توانایی انتقال ذهنی توجه داشته‌اید؟ این مورد از مهمترین مهارت‌ها برای مطالعه است که افراد برای ایجاد آن در خود خواهند توانست از تنوع مطالعاتی استفاده کنند تا قادر باشد چند درس را در کنار هم یادآوری و هماهنگ کند. برای اینکار خواهید توانست در برنامه‌ریزی خود در روزهای تعطیل بین 4 الی 6 درس و در روزهای مدرسه 2 الی 4 درس داشته باشید.

6. برقراری تعادل مطالعاتی

در تعادل مطالعاتی باید مطالعه درس را با دو معیار داشته باشید. اولین مورد؛ ضرایب دروس و دومین مورد؛ نقاط قوت و ضعف خودتان است. مثلا، یک فرد رشته ریاضی باید مطالعه بیشتری را برای درس‌های که ضریب بیشتری دارد اختصاص دهد.

7. در نظر گرفتن ترتیب برای مطالعه مفید

در اینجا باید دو مورد را در نظر داشته باشید. اول اینکه باید دو درس اختصاصی به صورت متوالی مطالعه شود و بعد یک درس عمومی مطالعه شود. دوم؛ ابتدا درس‌های مورد علاقه مطالعه شود و در آخر و اواسط درس‌های دشوار مطالعه شوند.

8. در نظر گرفتن هر موردی در برنامه‌ریزی

این اصل به این موضوع اشاره دارد که برنامه‌ریزی باید واقع بینانه و عملیاتی باشد به این معنا که نیاز‌ها و فعالیت‌های روزانه خود را در نظر گرفته تا بتوانید به هدف اصلی خود در مطالعه برسید.

برنامه‌ريزي بايد واقع بينانه و عملياتي باشد و هر چيزي را در فعاليت‌هاي روزانه در نظر داشته باشيد

برنامه‌ريزي بايد واقع بينانه و عملياتي باشد و هر چيزي را در فعاليت‌هاي روزانه در نظر داشته باشيد

9. ورزش برای شادابی و تمرکز

ورزش دشمن استرس است و می‌تواند به شادابی و تمرکز کمک کند. برای اینکار بسیار ساده بهتر است در طول روز تا 15 الی 30 دقیقه ورزش داشته باشید. لازم نیست که حتما از ورزش‌های حرفه‌ای استفاده کنید و خواهید توانست از پیاده روی، دویدن، طناب زدن و … استفاده کنید.

کمک گرفتن از حرف‌آخر برای برنامه ریزی دقیق

حرف‌آخر پکیچ‌های مختلف را با استفاده از متد و شیوه‌های نوین برای شما آماده کرده است که با استفاده از تصاویر و انیمیشن‌های سه بعدی بوده تا بتواند بر روی نیم کره راست مغز شما کار کند و در حافظه بلند مدت باقی بماند. در این میان برای دریافت برنامه‌ریزی‌های تخصصی می‌توانید با مشاورین کنکوری حرف‌آخر با شماره تلفن 09128626297 در ارتباط باشید تا به بهترین شکل ممکن برای مطالعه راهنمایی شده و انرژی و توان خود را هدر ندهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین محصولات
آخرین اخبار
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
سبد خرید