تکنیک‌های مطالعه درس شیمی برای کنکور

تکنيک‌هاي مطالعه درس شيمي براي کنکور

درس شیمی یک از دروس تخصص برای کنکور تجربی می‌باشد که بعد از زیست در اولویت قرار دارد و به نوعی می‌توان گفت از زمان‌برترین درس‌های کنکور می‌باشد و با ضریب بالایی که داشته است باید توجه بالایی به آن کرد. البته این درس نیز برای رشته ریاضی نیز مهم بوده و به نوعی سومین درسی می‌باشد که باید به آن توجه کرد تا بتوانید به رتبه‌های بالا و برترین رشته و دانشگاه دست پیدا کنید. این درس هم محبوب و هم مغضوب بعضی از افراد است. افرادی که این درس را به خوبی می‌فهمند، مسلما عاشق آن هستند و حتی ممکن است آنها به سراغ خود شیمی هم بروند. این درحالی است که از نظر برخی‌ها این درس از مزخرف‌ترین‌هاست. بر همین دلیل می‌توان گفت عشق یا تنفر داشتن از شیمی در فهم هر کسی است. کسی که درس شیمی را دانسته و عاشق آن است مشکلی با آن نخواهد داشت. ولی، اگر کسی با آن مشکل داشته باشد نمی‌تواند به خوبی خود را برای کنکور آماده کند. در همین جهت برای اینکه بتوانید در کنکور شیمی را بالای 90 درصد بزنید در ادامه می‌خواهیم روش‌های صحیح مطالعه شیمی را با تکنیک‌های اساسی بررسی کنیم.

آنچه در این مقاله میخوانید

روش‌های صحیح مطالعه درس شیمی

خب، حالا که می‌خواهید روش صحیح مطالعه شیمی را بدانید بهتر است بر این آگاه باشید که شیمی دارای دو قسمت حفظی و محاسباتی است. البته جا داره در همین جا بگیم که منظور از حفظیاتی این نیست که خواندن مثلا 5 صفحه از شیمی همانند خواندن 5 صفحه از ادبیات است. زیرا، به صورت پیچیده‌تر است و شامل هر چیزی چون تصاویر، مفاهیم، نکته و … می‌باشد. بگذارید برای شما جدول تناوبی و عناصرش را در اینجا به عنوان مثال بیان کنیم. این موارد مفهومی نیستند و تنها یک راه دارند و آن هم با تکرار و حل تست امکان‌پذیر است. اما، موارد مفهومی را برعکس باید با تحلیل و باز کردن مطلب به خود بفهمانیم. در این میان مباحث حلیاتی و مسئله‌ای نیز باید با حل تست زیاد و مختلف آسان شوند. این یعنی داشتن روش صحیح مطالعه و استفاده از تکنیک‌های اساسی که توسط حرف‌آخر آماده شده است به شما در موفقیت در کنکور بسیار کمک می‌کند.

باید بدانید شمی به صورت کلی درس تست محوری است. این درست است که بهترین منبع خواندن کتاب‌های درسی شما است. ولی، آنها به تنهایی نخواهند توانست نتیجه قابل قبولی را به شما بدهند. شما با تمرین و تست است که خواهید توانست رتبه و تراز خود را بالا ببرید و برای اینکار در صورت تمایل خواهید توانست از شیمی کنکور 99 که توسط استاد سلوکی آماده شده است استفاده کنید.

در ادامه با ما باشید تا موارد و تکنیک‌هایی را که توسط موسسه انتشارت کنکوری حرف‌آخر برای شما آماده شده است تا به بهترین شکل برای مطالعه شیمی آماده شوید را با هم بررسی کنیم.

روش‌هاي صحيح مطالعه درس شيمي در کنکوربراي رتبه برتر

روش‌هاي صحيح مطالعه درس شيمي در کنکوربراي رتبه برتر

1. شیمی باید به صورت تخصصی مطالعه شود

همانطور که در بالا اشاره شد نباید مطالعه شیمی را همانند دروسی دیگر چون ادبیات بدانید. برای باور داشتن به این موضوع می‌توانید خود امتحان کنید و در یک زمان مشخص صفحاتی از ادبیات را بخوانید و در همان مقدار زمان شیمی را نیز بخوانید. با این کار می‌توانید از خود آزمونی بگیرید. نتیجه آزمون را با زمان مطالعه هر دو مقایسه کنید. خواهید دید متن‌های مربوط به درس شیمی بسیار پیچیده‌تر از ادبیات است. در درس شیمی شما فرمول‌ها، نمودارها، تصاویر و مفاهیم مشکل را در بر خواهید داشت. پس، باید درس شیمی با دقت بیشتری انجام شود.

2. دسته بندی برای درک بهتر مطالب شیمی

بهترین کار برای داشتن مفهوم بهتر و یادگیری بالا این می‌باشد که به دسته بندی تکالیف درسی شیمی به بخش‌های کوچک‌تر بپردازید. دسته بندی باعث خواهد شد شما در زمان کمتری به آنها مسلط شوید. برای مثال، خواهید توانست بخش 10 صفحه‌ای را به 5 قسمت 2 صفحه‌ای تقسیم و مطالعه کنید.

3. مشخص کردن نکات مهم برای مطالعه فعال

کمی خلاق باشید و برای اینکه بتوانید شیمی را یاد بگیرید روش‌های مختلفی را با ایده‌های مختلف امتحان کنید تا اینکه راه بهتری را پیدا کنید. اگر می‌دانید موارد، کار و یا هر رفتاری باعث حواس پرتی شما از مطالعه می‌شود از آن دوری کنید. نکاتی را که به نظرتان مهم است را با ماژیک‌های رنگی مشخص کنید. از خودکار و پرانتز برای علامت‌گذاری موارد مهم استفاده کنید. این را هم بهتر است بدانید که از بهترین کارها استفاده از خلاصه نویسی و دفترچه یادداشت است.

رد خواندن شيمي براي کنکوراز هر ايده‌اي که در ذهن داريد براي يافتن بهترين راه استفاده کنيد و موارد مهم را در کتب درسي يادداشت کنيد

رد خواندن شيمي براي کنکوراز هر ايده‌اي که در ذهن داريد براي يافتن بهترين راه استفاده کنيد و موارد مهم را در کتب درسي يادداشت کنيد

4. بعد از مطالعه درس شیمی به سراغ حاشیه نویسی برای نکات مهم بروید

احتمالا دیده‌اید و یا حتی ممکن است خود شما هم این عادت را داشته باشید که در بسیاری از مواقع بخواهید در حاشیه کتاب مطلبی مهم را یادداشت کنید. این واقعا بهترین کار است و خواهید توانست با درک خود این کار را انجام دهید تا قدرت نوشتن مفاهیم بالا برود.

5. در حین مطالعه هر سوالی که در ذهن دارید را یادداشت کنید

زمانی که در حال مطالعه درس شیمی هستید ( البته هر درسی)، در بسیاری از مواقع سوالاتی برایتان پیش می‌آید که جواب مشخصی را برای آن ندارید. بهترین کار این است تا قبل از فراموش کردن سوال آن را یادداشت کنید. بعد از یادداشت برداری در مراحل بعدی به دنبال جواب آن باشید. نکته‌ای را باید بدانید، و آن هم این بوده که با پیدا کردن جواب هیچ وقت از یادتان نخواهد رفت. مواظب باشید که نگذارید این سوال‌ها انباشته و به روز امتحان برسند و حتما اگر نتوانستید جوابش را خود پیدا کنید از فردی چون معلم آن را بپرسید.

6. مطالعه و مرور یادداشت برداری‌های خود

بعد از اینکه خلاصه نویسی و یادداشت برداری کردید کار شما تمام نشده است و باید به هر روشی که این کار را انجام داده‌اید به مرور کردن آن بارها بپردازید.

در درس شيمي خلاصه نويسي داشته و به مطالعه و مرور آنها بپردازيد

در درس شيمي خلاصه نويسي داشته و به مطالعه و مرور آنها بپردازيد

7. یادداشت برداری و مطالعه بعد از کلاس شیمی

برای درس شیمی باید بتوانید با برنامه‌ریزی کنکوری مشخصی مطالعه خود را انجام دهید. بهترین کار این است که نگذارید از 2 ساعت بعد کلاس بیشتر شود و اقدام به مرور کردن و یادداشت برداری کنید. زیرا، این زمان بهترین موقع برای یادگرفتن نکات مهم و مفهومی است که در کلاس یاد گرفته و بهترین زمان برای کشف کردن نکته‌های جدید است. با این کار هر مورد ناقصی را که متوجه نشده‌اید، می‌توانید به صورت کلی یاد بگیرید.

8. مرور و پیدا کردن راهی خلاق برای حل مسائل

برای اینکه آمادگی خود را در امتحان داشته باشید، بهتر است زمان مناسبی را برای شیمی در نظر داشته باشید. همچنین، برای تسلط بهتر چند نمونه سوال و مسئله حل شده را که همراه با جواب است را تهیه و مطالعه کنید. شما خود خواهید توانست برای حل کردن هر مسئله راهی مناسب طراحی کنید و اگر نیاز داشتید معادله یا فرمول مربوط را از کتاب درسی خود پیدا کنید.

9. داشتن اعتماد به نفس در حل سوالات

هنگامی که در حین پاسخ دادن به سوالات در شیمی هستید اطمینان داشته باشید که می‌توانید این کار را انجام دهید. به خود اعتماد به نفس داشته و از خود سوال کنید این از کدام سوالاتی است که حل کرده‌اید؟

10. دوستی برای مطالعه مشترک داشته باشید

برای اینکه انگیزه کافی داشته باشید می‌توانید از یک نفر همکلاسی خود برای مطالعه مشترک استفاده کنید. سعی کنید همیشه بر این عادت باشید تا در طول هفته یک بار مرور داشته باشید. از دوست خود بخواهید تا مفهوم‌های درسی که درک کرده‌اید را برای هم شرح دهید. همچنین می‌توانید از هم امتحان گرفته و هر مطلب مهمی را برای هم با صدای بلند توضیح دهید.

بهترين راه براي مطالعه درس شيمي در کنکوراستفاده از دوستي براي مطالعه مشترک است

بهترين راه براي مطالعه درس شيمي در کنکوراستفاده از دوستي براي مطالعه مشترک است

11. حل تمرین شیمی با صدای بلند

بر این تصور باشید که شیمی را به شخصی دیگر به عنوان معلم توضیح و یاد می‌دهید. این واقعا روشی عالی برای یاد گرفتن و قرار دادن مفاهیم در حافظه بلند مدت است.

12. مرور سوالات امتحانی

بعد از آزمون و امتحان حتی اگر آزمایشی بود و سوالات را درست جواب دادید باز هم آنها را مرور کنید و هر اشکالی را رفع کنید.

مطالعه شیمی با حرف‌آخر

حرف‌آخر یکی از بهترین منابع کنکوری است که می‌توانید برای قبولی در رشته مورد نظر خود در نظر داشته باشید. شما خواهید توانست محصولات متنوع کنکوری را با استفاده از متد و شیوه‌های نوین که از استادان مجرب و کارشناسان برای آماده شدن آن استفاده شده است داشته باشید. در صورت هر گونه سوال خواهید توانست با مشاورین کنکوری ما با شماره تلفن 09128626297 تماس حاصل فرمایید.

امتباز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرفروش ترین محصولات
آخرین اخبار
منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
سبد خرید